Закон про електронний квиток набирає чинності 7 травня 2017 року. Однак ані в профільному міністерстві, ані в спеціальній робочій групі, ані в місцевих адміністраціях досі немає єдиної думки про те, як повинен виглядати український цифровий проїзний.
«Е-квиток – це виведення з тіні від 25 до 40% грошей»
Закон 4121 не є обов’язковим до виконання для місцевих адміністрацій. Міста, в залежності від своєї фінансової спроможності, самі вирішують, чи потрібен їм цифровий проїзний, якими будуть порядок його функціонування, форма і вид.
Однак впровадження електронного квитка – це не просто данина тенденціям, а питання безпеки пасажирів і реальна боротьба з корупцією, вважає ініціатор і один з авторів законопроекту Ігор Васюник.
«Водій буде стежити за дорогою, а не буде касиром, який приймає гроші і видає квитки. Для перевізників – це реальне планування бюджету, тому що вони отримують реальний облік грошей і можуть вкладати їх в оновлення автомобільного парку. Для міст – це означає реальний облік пасажиропотоку і можливість вивчати кожен маршрут, де потрібен додатковий транспорт, а де ні. Це виведення з тіні в залежності від міста від 25 до 40% грошей. Реальна боротьба з корупцією », – розповів Ігор Васюник, перший заступник голови комітету з питань транспорту ВР.
Своє бажання взятися за введення системи електронної оплати проїзду виявили: Київ, Дніпро, Вінниця, Харків, Одеса, Ужгород, Чернігів, Чернівці, Миколаїв, Херсон, Луцьк, Івано-Франківськ, Черкаси, Житомир, Краматорськ, Кам’янець-Подільський, Біла Церква, Павлоград, Тростянець, Долина, Буча.
Передбачається, що е-квиток буде єдиним для всього міського транспорту і зчитуватиметься за допомогою валідаторів або QR-коду. Поки це все, що відомо про електронний проїзний. Чіткої концепції впровадження системи не представило жодне місто.
У Міністерстві інфраструктури запевняють, що перші пілотні проекти можна буде побачити за 2-3 місяці. А в парламенті прогнозують, що процес впровадження електронного квитка займе близько півтора року.
Ціна питання
Через відсутність бачення реалізації проекту, неможливо прорахувати і його фінальну вартість. Столиці впровадження електронного квитка може обійтися в кілька десятків мільйонів доларів, вважають експерти.
«Вже при новій владі говорилося, що впровадження електронного квитка обійдеться в 1,5 млн. доларів. Потім директор департаменту транспортної інфраструктури КМДА Сергій Майзель повідомив, що менше ніж за 7-8 млн. ми це не зробимо. Минає рік і сума змінюється на 15-20 млн. І вона не точна, ще обговорюється, можливо, буде змінена», – каже транспортний експерт В’ячеслав Коновалов.
За його словами, якщо за основу буде взято концепцію, яка працює в Бразилії, то на проїжджій частині доведеться зробити виділену смугу руху, обладнати її підземними або надземними переходами з турнікетами для безконтактних карт. Такий проект обійдеться столичному бюджету в кілька сотень мільйонів євро, упевнений експерт.
Вартість впровадження електронного квитка в регіонах нижча через специфіку громадського транспорту і меншої кількості жителів.
«Якщо ми говоримо про систему, де стоять турнікети і валідатори, то ціна залежить від заліза, яке встановлюють, софта і вартості створення різних реєстрів, які потрібні. На прикладі Львова, поставити валідатори у всьому транспорті і створити систему коштує приблизно 11,5 млн євро. У Дніпрі це буде коштувати приблизно 8 млн доларів, так як структура транспорту трохи інша. Система протягом 7-10 років окупається, так як вона виводить деякі потоки грошей з тіні і робить оперування більш ефективним, також дає хорошу можливість для компенсації пільг», – розповіла Яника Мірило, радник міністра інфраструктури України, заступник мера Дніпра.
«Картка городянина може бути е-квитком»
Поки місцеві адміністрації шукають модель цифрового проїзного, інвесторів і намагаються залучити кредити, транспортні експерти радять не винаходити велосипед, а зосередитися на картах городянина, які можна розцінювати, як готову базу для впровадження системи єдиного електронного квитка. Це істотно дешевше, швидше і простіше, ніж створювати окремі електронні проїзні. Наприклад, «Картка киянина» з 2011 року працює як електронний квиток в столичному метрополітені.
«Картка киянина, яка працює в столиці, може працювати як е-квиток. Картка городянина може бути е-квитком і я знаю, що в багатьох містах так і хочуть зробити. І Харків так хоче зробити, і Київ, і Дніпро, і Львів. Як буде в кінцевому результаті – побачимо», – стверджує Ігор Васюник, заступник голови парламентського комітету з питань транспорту.
«Картку киянина можна розширити, зробити проїзд не тільки в метрополітені, а й у всьому громадському транспорті. Поставити термінали в трамвай – проблем не існує, в тролейбусах теж саме. Впровадити можна навіть в міській електричці, з точки зору технологій – це дуже легко», – розповідає президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко.
Транспортний модуль «Картки киянина» дає змогу ідентифікувати користувачів, вести облік пасажирів, а дані з системи вже зараз є підставою для відшкодування пільгових проїздів в столичному метрополітені з бюджету міста. У компанії, яка є розробником і інвестором проекту, кажуть, що масштабувати систему на весь громадський транспорт столиці можна всього за півроку, а вартість реалізації буде в рази меншою, ніж суми, які сьогодні обговорюються в КМДА.
«Концепція проекту дозволяє в короткі терміни розширити транспортний модуль «Картки киянина» на наземний транспорт, міську електричку, швидкісний трамвай, фунікулер. Уже реалізоване технічне рішення в метрополітені дає можливість вести прозорий облік пасажирів, формує статистику, впорядковує і оцифровує дані і повністю забезпечує функцію електронного квитка. Крім того, карта може бути, як пластиковою, що зручно для пенсіонерів, так і віртуальною – мобільний додаток для смартфонів зараз в стадії розробки», – розповів Вадим Дмитренко, CEO компанії« Універсальні інформаційні технології».
Концепція електронного квитка на базі карти городянина не нова і функціонує в світі багато років. Наприклад, в Гельсінкі картка Helsinki Card діє як проїзний квиток в автобусі, метро, трамваї, поромі і електричці. Chicago Card охоплює всі поїздки на метро і міських автобусах.