Електронна комерція по-українськи

Українці все активніше використовують Інтернет-розрахунки в своєму повсякденному житті. Про це свідчать дані досліджень різних фінансових інститутів. На сьогоднішній день оплата товарів і послуг в мережі Інтернет за допомогою такого платіжного інструменту як платіжна картка стає самою звичайною фінансовою операцією для кожного другого українця. Ми охоче відмовляємося від черг і все більше віддаємо перевагу електронним платежам.

Послуги ринку e-commerce для України не такі вже й нові. Початок зародження даного напрямку у нас в країні припав на початок 2000-х. І хоча з тих пір пройшло не так багато часу, похвалитися вже є чим: на сьогоднішній день український ринок електронних платежів є чи не єдиним, що  динамічно розвивається в умовах тотального економічного спаду та фінансової кризи в країні.

Для початку, трохи аналізу та цифр.

У країнах Європи фактичний розмір e-сommerce ринку значно вищий від нашого вітчизняного. І це зрозуміло. На думку експертів, все завдяки чітким правовим врегулюванням галузі. Наприклад, обсяг ринку Інтернет-комерції одного з ключових гравців у Західній Європі – Великобританії – становить $ 118 млрд .; Німеччині – $ 69,8 млрд.;  у Франції – $ 70,8 . І нехай до світових лідерів даного сегменту нам ще далеко, вітчизняна офіційна статистика втішає. Так, згідно з даними НБУ, частка безготівкових розрахунків в 2015 році, порівняно з 2014-м, зросла майже на 60% і склала $ 3 млрд.

Що ж сприяє такому стрімкому розвитку ринку?

У першу чергу, це, звичайно ж, збільшення довіри споживачів. У порівнянні з 2010 роком, рівень довіри населення до платіжних карток виріс більше, ніж в 10 разів. Це пов’язано з появою нових платіжних сервісів, удосконаленням їх систем безпеки, а також спрощенням самої процедури онлайн-покупок. Якщо говорити ще про причини розвитку сегмента електронних платежів, то важливу роль тут, звичайно відіграє і прагнення України стати повноцінним членом Євросоюзу. Зараз всі сфери економіки намагаються переходити на європейські стандарти ведення бізнесу і законодавчого регулювання цих процесів. Український ринок e-сommerce – не вийняток.

Тим більше, що перший дуже важливий крок вже зроблено: на початку вересня Парламент прийняв перший в історії України закон «Про електронну комерцію». Не дивлячись на низку недоробок у даному документі, експерти та учасники ринку в один голос називають цей документ проривом у сфері вітчизняної електронної комерції. Норми і положення закону визначають організаційно-правові засади діяльності у сфері електронної комерції в Україні, встановлюють порядок здійснення електронних угод і визначають права і обов’язки учасників.

А поки учасники ринку радіють законодавчій підтримці їхніх успіхів, ринок не стоїть на місці. Поряд з онлайн-платежами в сфері туризму, купівлею електронних квитків в Інтернеті, сплатою комунальних і телекомунікаційних послуг, а також купівлею одягу і техніки в Інтернеті, є і напрямок, який розвивається просто фантастичними темпами. Мова йде про сервісі переказу коштів з картки на картку, так званий P2P.

За словами директора з розвитку компанії «Універсальні інформаційні технології» Максима Нечаєва, даний сегмент продемонстрував приріст більше 5000% за рік.

«Ніхто не очікував такого сплеску, проте рівень користування послугою продовжує зростати. Крім того, є певна тенденція до збільшення не лише кількості даних операцій, а й суми одного переказу. В середньому, сума переказу тільки за останній рік зросла більш, ніж у 2,5 рази. Не менш значущою тенденцією стало і розширення географії переказів сегменту P2P. Все частіше дані операції проводять не тільки в столичному регіоні, а й по всій Україні », – зазначає Максим Нечаєв.

Експерт стверджує, що почасти, це пов’язано з поточним становищем на окупованих територіях, де багато банківських установ були закриті, а платіжні можливості обмежені. Крім того, переказ коштів з картки на картку істотно полегшив життя як благодійним організаціям і волонтерам, так і самим військовослужбовцям, адже оперативний збір грошей без зайвого пафосу і в прямому сенсі слова рятував життя солдатів.

Ще одним різновидом переказу грошей на карту є так званий сервіс Pay2me, за допомогою якого можна створювати індивідуальні посилання і QR-коди для швидкого прийому коштів.

Ця послуга зручна як для рядових споживачів, які перераховують гроші підприємцям за їхні послуги або товар, так і для самих підприємців або торгуючих організацій. Перш за все, переваги і можливості даного сервісу можуть оцінити власники інтернет-магазинів, які постійно зіштовхуються з проведенням та обслуговуванням масових платежів. Дуже важливою особливою  рисою послуги є безпека і оперативність зарахування коштів на картковий рахунок. Підприємець може встановити на свій веб-сайт рішення для прийому платежів в пару кліків. Просто згенерувати посилання та QR-код, які можна розмістити у себе на сторінці або відправити на e-mail. Pay2me дає можливість самостійно задати ім’я посилання. Крім того, її власник може вказати рекомендовану суму платежу, що робить процедуру оплати ще зручнішою. Все, що залишається покупцеві, – це перейти за посиланням та ввести реквізити своєї платіжної картки.

Керівник сервісу онлайн-платежів Plategka.com Ольга Майко називає появу даного сервісу в Україні справжнім проривом у сфері електронних платежів.

«Хоча цей сервіс ще не настільки поширений в Україні, розвиток в галузі – очевидний! Перспективи Pay2me в Україні просто величезні. Ми готові надавати можливість здійснення цієї зручної послуги онлайн-оплати і забезпечувати максимальний захист даних, мінімізуючи ризик шахрайства ».

Те, що цей сегмент вітчизняного ринку e-commerce має величезні перспективи, підтверджує і той факт, що послуга затребувана не тільки на теренах України. Зовсім недавно про аналогічний механізмі заявив світовий лідер у сфері онлайн-платежів – американська компанія PayPal, що надає свій сервіс в 18 країнах світу. Відповідність ринку електронної комерції загальносвітовим тенденціям підтверджує готовність нашої країни до інновацій.

Читайте докладніше