Максим Нечаєв, експерт у галузі e-commerce

«За прогнозами, обсяг безготівкових платежів в Україні буде істотно зростати, а тенденція до збільшення зберігатиметься»

Про ситуацію у сфері e-commerce та її перспективи «Укрінформ» поговорив з експертом у цій галузі, директором з розвитку компанії «Універсальні інформаційні технології» Максимом Нечаєвим.

Кожен другий українець купує товари або послуги в Інтернеті. За прогнозами аналітиків, обсяг безготівкових платежів в Україні буде істотно зростати, а тенденція до збільшення зберігатиметься ще не менше п’яти років. Так, згідно з даними НБУ, частка безготівкових розрахунків у 2015 році, порівняно з 2014-м, зросла майже на 60% і склала більше $ 3 млрд. Аналітики вважають, що до 2016-го року проникнення інтернет-торгівлі в Україні досягне $ 5 млрд. У той же час у провідних європейських країнах фактичний розмір ринку e-сommerce значно вищий. Це пояснюється правовим врегулюванням галузі. Наприклад, у Великобританії, яка є одним з ключових учасників ринку електронної комерції в Західній Європі – обсяг ринку інтернет-комерції становить $ 118 млрд; у Німеччині – $ 69,8млрд; у Франції – $ 70,8 млрд.

Однак, прогнози зростання ринку e-сommerce для європейських країн не такі оптимістичні, як в Україні. Це обумовлено тим, що сфера електронної комерції в Україні почала розвиватися порівняно нещодавно, ця ніша ще не повністю зайнята гравцями ринку, а також величезним потенціалом виходу на європейські бізнес-майданчики. Перспективність цього бізнесу визначається і збільшенням довіри споживача.

На даний момент, безготівкові розрахунки продовжують набирати оберти, перетворюючись у найактуальніший напрямок розрахунків. Це пов’язано з появою нових платіжних сервісів, удосконаленням онлайн-покупок, а також із прийнятим на початку вересня першого в історії України Закону «Про електронну комерцію».

Про ситуацію у сфері e-commerce та її перспективи Укрінформ поговорив з експертом у цій галузі, директором з розвитку компанії «Універсальні інформаційні технології» Максимом Нечаєвим.

– Максиме, як ви оцінюєте сьогоднішній стан електронної торгівлі в Україні?

– В Україні e-commerce почала розвиватися поступово, в 2000-х роках. Старт їй дали платіжні системи, банки, а вже потім з’явилися платіжні шлюзи. Тобто, організації, які були посередниками між банками та інтернет-торговцями. Саме вони розвивали електронну комерцію в нашій країні, залучаючи на ринок нові інтернет-магазини з різних галузей (від продажу одягу, техніки, покупки авіа, залізничних, автобусних квитків, бронювання готелів і до розвитку нових послуг, таких як оплата за мобільний зв’язок, телебачення, Інтернет, ЖКГ, дитячий садок, та ін.).

Спочатку ринок розвивався повільно, але стабільно. Зараз із впевненістю можна сказати, що приріст щороку становить не менше 25%. Це дуже перспективний ринок, який вимагає правового врегулювання.

Прийняття Верховною Радою Закону про електронну комерцію (№0957 від 03.09.2015 р) – це безумовно прорив у сфері e-commerce, оскільки норми і положення закону визначають організаційно-правові засади діяльності у сфері електронної комерції в Україні, встановлюють порядок здійснення електронних угод, і визначають права й обов’язки учасників.

– Експерти високо оцінюють закон про e-commerce. Що можете сказати ви?

– Безумовно, закон хороший. Його основна мета – легалізувати електронні угоди і вважати їх такими ж правомірними, як і письмові документи.

Інтернет-торговці тепер захищені, адже коли покупець бачить публічну оферту (яка відтепер прирівнюється до правової електронної угоди) на сайті магазину, він зобов’язується, сплативши за товар, прийняти його, або повернути, згідно з законом «Про захист прав споживачів». У разі необхідності, магазину буде простіше спілкуватися з органами влади, наприклад, з податковою або вести справи в судах. У свою чергу, держава отримує законні підстави перевіряти інтернет-магазини на відповідність кількості електронних угод і проведених транзакцій через касовий апарат.

– Але якщо «легалізована» електронна форма угоди, отже документ повинен бути також підписаний, відповідно до закону?

– Саме так. Як захист – додано унікальний ідентифікатор. Є варіант, коли при підписанні угоди в електронній формі інтернет-магазин відправляє покупцеві цифро-бквенний код. Його введення автоматично підтверджує наміри клієнта купити товар або послугу, і згоду з правилами цього магазину.

Крім того, договір тепер можна буде підписати за допомогою електронного цифрового підпису. Він прирівнюється юридично до підпису, зробленого власною рукою. Але, щоб його отримати, необхідно пройти певну процедуру, витративши час і кошти. У цьому контексті підписати електронний договір легше буде власникам «Картки киянина», адже там уже закладений такий підпис власника картки.

А ще з січня 2016 року українцям видаватимуть ID-карти, замість паспортів громадянина України, в них буде закладена функція електронного цифрового підпису. Тобто, дуже зручно, якщо людина, не виходячи з дому, зможе підписувати будь-які електронні документи, здійснюючи покупки.

Так само здійснюється ідентифікація продавця. Наприклад, після проведення всіх розрахунків, генерується файл Рахунки, який містить усі супутні документи, і автоматично підписується ЕЦП постачальника товару чи послуги.

– Які переваги від використання електронного цифрового підпису отримує інтернет-магазин і покупець?

– Все дуже просто. Магазин зможе ідентифікувати особу. Електронний цифровий підпис чітко покаже, хто саме перебуває по той бік монітора. А це, у свою чергу, – великий рівень довіри магазину до свого покупця. Дуже важливо і те, що крім ідентифікації учасників, фіксується також час підписання документа.

Загалом, без цифрового підпису неможлива повноцінна електронна комерція з усіма її перевагами для держави, бізнесу та кінцевого споживача.

Цифровий підпис дозволить надійно ідентифікувати учасників комерції та захистити їх від імовірних шахрайських дій. Це дозволить гарантувати законність і достовірність угод в Інтернеті і, безумовно, збільшить ступінь довіри покупця, поступово призведе до підвищення лояльності до Інтернет-магазину при оплаті послуги або товару банківською карткою.

Це важливо, оскільки безпосередньо пов’язано зі зменшенням кількості відмов від замовлення, що гальмує розвиток української інтернет-торгівлі. У західних інтернет-магазинів такої проблеми немає, оскільки переважна більшість замовлень оплачується банківською картою в момент замовлення. В Україні ж – відмови складають близько 10% від відправлених замовлень.

– Добре. А що, на вашу думку, автори закону недопрацювали або, навпаки, в чому перестаралися?

– Положеннями статті 14 Проекту Закону України «Про електронну комерцію» передбачається необхідність забезпечити захист електронних документів або повідомлень, що містять персональні дані суб’єктів електронної комерції та інших фізичних осіб у порядку, передбаченому Законом України «Про захист персональних даних». Згідно з чинним законодавством України (закони України «Про інформацію», «Про захист персональних даних», «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах»), для забезпечення захисту персональних даних, власник або розпорядник персональних даних повинен не лише отримати згоду на обробку персональних даних, але і здійснити комплекс робіт із розробки та проведення державної експертизи комплексної системи захисту інформації інформаційно-телекомунікаційної системи, в якій обробляються персональні дані. На це потрібно витратити десятки, а то й сотні тисяч гривень. Як на мене, це буде додатковий важіль для перевірок інтернет-магазинів з боку контролюючих державних органів, які самі не завжди здатні виконати елементарні вимоги щодо захисту іформації, у тому числі й персональної.

Окрім того, однією з переваг цього закону прописано зменшення паперового документообігу. Насправді, він і раніше не був великим. Якщо людина замовляла щось в інтернет-магазині, вона папери не підписувала. Хіба що накладну про отримання товару. Так у чому ж тут економія?

– Наскільки цей закон відповідає європейським принципам і стандартам?

– Ми йдемо в Європу, прагнемо наблизитися до їх стандартів, правил міжнародних платіжних систем. Європа для українців є першим потенційним регіоном просування онлайн-бізнесу. Перспективи тут чималі. А пріоритетом є довіра споживача. Законодавчо ми рухаємося у правильному напрямку. І перший крок зроблено – впорядковано правове регулювання відносин у сфері електронної комерції і гармонізації законодавства України із законодавством Європейського співтовариства. Прийняття закону про e-commerce – це значний прогрес, спрямований, насамперед, на забезпечення прозорості та надійності у сфері електронної комерції для всіх учасників.

А ось те, наскільки він технічно він запрацює – побачимо пізніше. Нам ще потрібно дійти до того рівня інтернет-торгівлі, який є в Європі. Сподіваюся, в нас усе вийде.

– Спочатку ви сказали, що ринок e-commerce у нас почав розвиватися з 2000-х років. Але, згідно з соціологічними опитуваннями, споживачі почали довіряти електронним платежам не так давно.

– Питання довіри в Інтернеті дуже важливе і є ключовою складовою конверсії продажів. Покупець не відвідує «живий» магазин, не бачить товар у наявності, тому завдання будь-якого торговельного майданчика в Інтернеті -донести покупцеві це відчуття довіри. Всі давно оцінили переваги Інтернет-покупок, але з покупцем потрібна постійна робота. Також слід бути уважним до потреб ринку і затребуваності певних послуг.

Як директор з розвитку за приклад наведу сервіс прийому платежів нашої компанії – Plategka.com, який працює на ринку з 2009 року. Рівень довіри вже відпочатку був високим, оскільки ми постійно працюємо зі своїми клієнтами, інформуємо, перебуваємо на постійному зв’язку. Платежі онлайн – дуже зручний і безпечний сервіс, тому він продовжує рости з кожним роком. Кількість клієнтів сервісу постійно збільшується.

– Максиме, чи можете ви виділити найбільш затребувані напрямки платежів он-лайн?

– Безумовно, левову частку ринку займає сфера туризму та он-лайн продажу квитків, а також купівля одягу та техніки в Інтернеті. Але я б хотів зупинитися на сфері послуг. Як приклад наведу статистику нашого сервісу прийому онлайн-платежів Plategka.com. Упевнений, що у інших учасників ринку складається аналогічна тенденція. Якщо користувачі UA-нету давно оцінили зручність поповнення мобільного або оплати послуг Інтернет-провайдера через Інтернет, то зараз затребуваною послугою також є оплата комунальних послуг. Про це свідчить стрімке збільшення обсягу платежів, який за рік виріс практично в 3 рази!

Але є напрямок, де розвиток просто фантастичний. Сервіс «Переказ коштів з картки на картку» (Pe2Pe) продемонстрував стрибок більше 5000% за рік. Ймовірно, це пов’язано з реаліями на окупованих територіях, де багато банківських установ були закриті, а платіжні можливості обмежені. Ніхто не очікував такого сплеску, при цьому, рівень користування послугою продовжує зростати.

– Зараз важко знайти підприємця, який би не чув про електронну комерцію. Але не кожен готовий ризикнути зайнятися цією справою. На що ви радите звернути увагу тим підприємцям, які все-таки вирішили зайнятися e-commerce, зокрема відкрити інтернет-магазин?

– У першу чергу, раджу звернути увагу на систему оподаткування, визначитися, в якій групі платника працювати. Адже вже внесені зміни до Податкового кодексу, згідно з якими деякі групи СПД зобов’язали встановлювати касові апарати.

По-друге, варто подумати про функціонал сайту та процедуру оформлення. Не забувати про те, що відсоток покупців, щодо кількості відвідувачів, є одним з найбільш важливих складових успішного бізнесу, оскільки збільшення коефіцієнта конверсії має прямий вплив на дохід від продажів. Тому особливу увагу варто звернути на способи прийому платежів і вибрати надійний платіжний шлюз. Багато торговців стурбовані комісією, яка в середньому по ринку може досягати 3% і вище, але в даному випадку варто враховувати те, що ти отримуєш натомість – правильна (швидка і зручна) організація прийому платежів, можливість вибору способу оплати, висока прохідність при не менш високому рівні системи моніторингу, робота з клієнтом та інші технічні привілеї принесуть результат конверсії більш значимий, аніж витрати на інтернет-еквайринг. Не можна також забувати і про безпеку. Платіжні шлюзи повинні проходити щоквартальне мережеве сканування на предмет виявлення вразливостей, а також щорічний аудит безпеки на відповідність міжнародному стандарту PCI DSS.

– Максиме, все-таки відкриття інтернет-магазину вимагає певних ресурсів, на ринку представлено багато початківців – підприємців, які, наприклад, ведуть свою діяльність через соціальні мережі. Як їм правильно налаштувати прийом платежів на свою користь?

– Не секрет, що в таких випадках, як правило, оплата проводиться на банківську карту. Поповнити її можна різними способами, один із яких ми вже згадували в нашій бесіді – це онлайн-перекази з картки на карту. Послуга дуже зручна, як для платника, так і для одержувача. Переказ займе всього хвилину часу, а гроші будуть зараховані практично миттєво.

На мою думку, оптимально зручним способом прийому платежів на карту може стати послуга Pay2me. Все, що потрібно від одержувача, ввести свій номер банківської карти і вибрати ім’я індивідуального посилання, після чого автоматично генерується Qr-код, який можна розмістити у себе на сторінці або відправити на e-mail одержувачу. Після переходу за посиланням, відправнику грошей залишається лише ввести реквізити своєї платіжної картки, суму (якщо вона раніше не була задана автором посилання) і підтвердити платіж.

– Що потрібно зробити, щоб скористатися цим сервісом, і скільки це коштує?

– Необхідно зареєструватися на сайті Plategka.com В особистому кабінеті є відповідні налаштування – Pay2me. Для отримувача переказу послуга абсолютно безкоштовна. Комісія, а це 1% від загальної суми + 5,00 грн., вираховується з відправника і списується з його банківської карти одночасно з основною сумою грошового переказу.

– І це все що повинен знати початківець у сфері e-commerce?

– Звичайно, ні. Необхідно ретельно підібрати товар, адже це фундамент бізнесу. Потрібно набрати хоча б мінімальний штат для першого старту, розробити кілька схем доставки продукції клієнту, які допоможуть економити гроші. Ну і звичайно ж, online-вітрина. Це ціле мистецтво, адже тут потрібно якісно і детально описати товар так, щоб покупець миттєво захотів його купити саме в цьому інтернет-магазині, а не у конкурентів. Є ще безліч речей і нюансів.

Олена Собко, Київ.

Читати докладніше